Service som stöder rörligheten
Service som stöder rörligheten ordnas för personer som inte klarar av att självständigt använda allmänna trafikmedel på grund av sjukdom, skada eller av någon annan funktionsnedsättande orsak och som behöver service för att kunna uträtta ärenden eller på grund av något annat behov som hör till det dagliga livet.
Kommunen erbjuder service som stöder rörligheten genom handledning och individuella färdtjänstbiljetter. Kontaktuppgifter
Färdtjänstbiljetter
Färdtjänst beviljas genom skriftlig ansökan. Fyll i ansökningsblanketten Ansökan om färdtjänst och sänd den till socialkansliet. Om Du beviljas färdtjänst enligt socialvårdslagen, får du gula färdtjänstbiljetter hemskickade och du väljer fritt vilken taxibilist du anlitar.
Färdtjänst enligt socialvårdslagen beviljas inom ramen för fastställt budgetanslag och enligt social prövning till i första hand ensamstående ålderspensionärer som av olika orsaker inte kan använda allmänna kommunikationsmedel, servicetaxi, inte har egen bil eller anhöriga som kan skjutsa. Även andra pensionärer kan komma i fråga.
Grund för att beviljas färdtjänst enligt socialvårdslagen kan vara fysisk skada eller långvarig sjukdom, som gör det svårt att anlita kollektivtrafik utan oskäligt stora svårigheter, problem att röra sig eller gestalta sin omgivning, nedsatt förmåga att röra sig på egen hand eller av sociala orsaker.
1. Färdtjänst kan enligt prövning beviljas som en hjälp för äldre eller övriga att kunna komma ut och t.ex. bedriva sociala aktiviteter, besöka släkt och vänner samt ärenden ifall servicetaxin inte går att använda.
2. Till ansökan bifogas ett läkarutlåtande eller t.ex. fysioterapeuts utlåtande med en detaljerad beskrivning av sökandens rörelse- och funktionsförmåga. Dessutom bifogas kopia på beskattningsintyg. En inkomstgräns fastställs årligen utgående ifrån budgetanslag. Inkomstgränser 2018: 1200 € / månad (brutto). Det slutliga beslutet om beviljande av färdtjänst görs ändå på basen av utvärdering av klientens servicebehov. För krigsinvalider med en invaliditetsgrad på minst 20 % inverkar varken inkomster eller bedömning av funktionsförmågan på beslutet. För krigsveteraner inverkar inte den ekonomiska prövningen på beslutet.
3. Vanligen beviljas maximalt 24 enkelresor per år. (12 tur o retur resor). Biljetterna kan användas en i taget eller alla på en gång. Klienten avgör själv.
4. Biljetterna har ett fastställt värde. Biljetterna kan inte ersättas av kontanter, t.ex. om resan kostar 8 € och klienten betalas med en biljett får inte användaren tillbaka 2 €. Färdtjänstbiljetterna är personliga och gäller endast för pågående år. Ny ansökan bör inlämnas vid årsskiftet.
5. Färdtjänstbiljetterna får användas inom hemkommunen samt för resor till grannkommunerna. Grannkommunerna är Nykarleby, Kauhava, Storkyro, Korsholm och Vasa. För resor utanför nämnda grannkommuner måste du lämna in en fritt formulerad ansökan till socialkansliet.
6. Biljetterna kan inte användas till resor i samband med sjukdom eller sjukhus/ närsjukhusvistelse, inte heller för HVC- besök, poliklinikbesök, fysioterapi eller andra läkarbesök. För dessa resor söks ersättning från FPA.
Resor till hälsovårdscentraler och sjukhus
Om du på grund av din sjukdom har rätt till reseersättning för taxiresor som FPA ersätter ska du beställa taxin från en särskild beställningscentral, telefonnummer 0600 399 411 (Vasa sjukvårdsdistrikt).
FPA-taxi: 0600 399 411
När du beställer taxiresan från beställningscentralen betalar du endast din självriskandel för resan. Om du beställer taxiresan från ett annat nummer än från beställningscentralen måste du betala resan själv, innan du kan ansöka om ersättning från FPA.
Boka resan i god tid
Beställ resan genast när du har fått en mottagningstid till sjukvården. Du kan beställa flera resor på en gång, om du under ett par veckors tid har flera mottagningstider till sjukvården. Du kan begära att få taxin från din egen hemkommun.
När du ringer till beställningsnumret ska du svara på följande frågor:
- namn och personnummer
- adress där du ska avhämtas
- resans mål, t.ex. sjukhuset eller hälsostationen
- klocktid då du ska vara framme
- information om eventuella hjälpmedel som du har med dig (t.ex. rullstol)
- information om du behöver en följeslagare på grund av ditt hälsotillstånd
- ett telefonnummer där du kan nås.
Under samtalet meddelar taxicentralen vilken tid du blir avhämtad. Det kan finnas flera passagerare i samma bil.
Var vänlig och meddela taxicentralen så fort som möjligt om eventuella ändringar som gäller beställningen eller om taxiresan ska inhiberas.
Kom ihåg!
- Visa upp ditt FPA-kort för chauffören innan du inleder resan.
- Spara det intyg som du har fått från hälsovården, som berättigar dig till taxiresan (Intyg för reseersättning SV67 eller en annan utredning över varför du har rätt att använda taxi). FPA kan begära intyget av dig senare.