Hemservicens stödtjänster
Butikskasse
Butikskasse servicen innebär, att de varor en äldre beställt från närbutiken levereras hem en vardag i veckan mellan måndag-fredag. Butikskasse servicen är avsedd för äldre som bor hemma och har nedsatt funktionsförmåga. Servicen kan också användas för att möta tillfälliga behov. Hemservicepersonalen kan hjälpa klienter att göra en beställning och det görs senast dagen före inköpet. Servicen är avgiftsbelagd enligt de avgifter som Omsorgsnämnden har fastställt.
Matservice
Matservice stöder ett självständigt, tryggt och långvarigt hemmaboende. Med hjälp av servicen levereras lunch direkt hem till äldre. Matservicens mål är att erbjuda de äldre välsmakande och näringsmässigt ba-lanserade måltider.
Servicen är avgiftsbelagd enligt de avgifter som Omsorgsnämnden har fastställt.
Trygghetsservice
Trygghetstelefonen är ett hjälpmedel för klienter som bor hemma. Med hjälp av den går det att vid akuta situationer tillkalla hjälp dygnet runt. Till trygghetstelefonen kan kopplas till ett dörrvaktssystem, som larmar när klienten går ut genom en larmad dörr, vanligen ytterdörren.
Trygghetsservicen är till för:
• Hemmaboende >75-åriga klienter och personer med funktionsnedsättningar.
• Klienten som förstår dess syfte (rekommenderas inte vid klart nedsatt minnesförmåga)
• klienten som har hälsoproblem som försvårar det dagliga livet som gör att det upprepade gånger uppstår farosituationer där hemma.
Servicen är avgiftsbelagd enligt de avgifter som Omsorgsnämnden har fastställt.
Klädservice
Klädservicen är till för äldre som inte klarar av klädtvätten själv eller saknar ändamålsenliga tvättmöjligheter i hemmet. Äldre som inte har anhöriga/närstående som har möjlighet att ta hand om klädtvätten. Utanför det egna hemmet sker klädtvätten i kommunens eget tvätteri på Tallmo vårdcenter.
Duschservice
Duschservicen är till för äldre som inte klarar av att tvätta sig själv eller saknar ändamålsenliga tvättmöjligheter i hemmet. Servicen ordnas på Tallmo vårdcenter och i den ingår hjälp från hemservice om så behövs. I fall den äldre eller de anhöriga/närstående inte har möjlighet att ordna transporten, så ordnar hemservicen transporten via Taxi.
Ansvarspersoner att kontakta
Hemvårdsledare, bäst nåbar må- fre kl. 9.00-10.00.
Ärende: starta upp nya avtal, ändringar i servicebehov, behov av att tala med serviceansvarig.
Ansvarig närvårdare, Vörå-Maxmo, bäst nåbar må-fre kl. 8.00-14.00.
Ansvarig närvårdare, Oravais, bäst nåbar må-fre kl. 8.00-14.00.
Ärende: dagliga ärenden, meddelande om tillfälliga avbrott för enskilda dagar, information som behöver förmedlas direkt till hemserviceteamet.