Esikoulu
Esikoulu on ollut pakollinen syksystä 2015 lähtien. Sen vuoksi lapselle osoitetaan esikoulupaikka. Kirje lähetetään huoltajille tammikuussa.
Tavoite
- Monipuolinen toiminta, joka antaa lapselle mahdollisuuden tietoon ja elämyksiin.
- Lapsen tulee olla aktiivinen oppimisessaan, hän saa tehdä aloitteita oppimisessa ja ottaa niistä vastuun.
- Leikki on tärkeä osa oppimista, voimavara. Leikki valmistaa lasta tuleviin tilanteisiin.
- Leikki antaa mahdollisuuden tutkia maailmaa käyttämällä mielikuvitusta ja luovuutta, ja leikillä on myös osansa oppimistapahtumassa.
Esikoulussa asetetaan paljon painoa sosiaalisille taidoille. Lasten itsetunto, itsensä tunteminen, yhteistyökyky, muiden huomioiminen ja avuliaisuus kehittyvät, samoin herkkyys, sietokyky ja luovuus.
Seuraavat ainealueet sisältyvät esikoulun toimintaan:
- Matemaattinen ajattelu, käsitteiden ymmärtäminen, lukumäärän tunteminen, plussan ja miinuksen erottaminen, matemaattiset pelit, joissa on yhteenlaskua ja vähennyslaskua.
- Liikkuminen, motoriikka, koordinaatio, käsitys omasta vartalosta, käden taidot.
- Taidekasvatus. Eri materiaaleilla ja tekniikoilla työskentely. Eri värit.
- Musiikki. Laulu, soittaminen, rytmit, kuunteleminen, musiikin tahdissa liikkuminen.
- Luonto ja ympäristö. Lähiympäristö, metsämörritoiminta. Jätteiden lajittelu.
- Kasvatus yritteliäisyyteen.
- Projektit ja teematyöt.
- Koulunkäyntiin valmistautuminen.
Esikoulutoimintaa järjestetään päiväkodeissa.
Lisätietoja esikoulun kuukausittaisesta toiminnasta annetaan lapsille ja heidän perheilleen toimintavuoden aikana kirjallisin tiedonannoin.
Siirtymisen esikoulusta peruskouluun pitää olla joustava. Esikoulu toimii siltana pienten lasten päivähoidon ja koulun välillä. Esikoulun opetussuunnitelma on laadittu yhteistyössä koulunsa aloittavien opetussuunnitelman kanssa, jolloin siirtymisvaihe helpottuu ja on joustava.